PvdA maakt zich zorgen over bezuinigingen bibliotheek en muziekschool.

28 december 2021

Borsele is weer ‘baas in eigen portemonnee’ kopte de PZC op 21 december 2021.

Borsele kwam twee jaar geleden onder preventief toezicht te staan. Dat betekent dat een gemeente voor alle uitgaven die niet in de begroting staan, toestemming moet vragen bij de provincie. Reden was de slechte financiële positie van Borsele.

Die is inmiddels verbeterd. Borsele presenteerde onlangs een begroting die tot en met 2025 sluitend is. Dat komt mede door een ingezette weg van bezuinigingen. Borsele schrapte al 2 miljoen euro aan inkomsten, en daar komt de komende jaren nog 2,5 miljoen bovenop. Daar zit mogelijk nog een aantal pijnlijke beslissingen bij, zoals de bezuiniging op de bibliotheek als ook de muziekschool. Daar staat wel tegenover dat Borsele meer geld krijgt uit Den Haag dan waar eerder op was gerekend, onder meer specifiek voor jeugdzorg.

De PvdA maakt zich echter nog wel zorgen over de bezuinigingen van een 100.000 euro per/jaar op de bibliotheek en de uittreding uit de muziekschool. De PvdA vindt juist dat ontmoetingsplaatsen zoals bijvoorbeeld het dorpshuis, de school of de bibliotheek belangrijk zijn voor de samenleving om zo mensen bij elkaar te kunnen brengen.

Onderstaande staat op de website van de muziekschool en dat ondersteunen wij van harte:

De Muziekschool Zeeland is voor jong en oud. Muziek raakt, beweegt en verbindt.
Muziek is emotie. Je kan het luisteren. Beleven. Het verrijkt je leven en maakt wie we zijn.
De taal van muziek is universeel en kan iedereen leren.
Muziek voor onderwijs, de zorg en voor jou. Voor jong en oud een leven lang muziek!