PvdA vraagt aandacht voor behoud buslijn 23 in Borsele

6 december 2022

Laura Stoorsnijder heeft n.a.v. een bericht in de PZC vragen gesteld aan het college van B&W

De PvdA-fractie vindt het behoud van openbaar vervoer van groot belang, ook in kleine kernen. We zijn verrast dat er mogelijk sprake is van het afschalen van buslijn 23, die start bij Station Goes en eindigt (via het Tolplein) in Borssele. Deze lijn is van belang voor scholieren en forenzen en ondersteunt de leefbaarheid dorpen in de gemeente Borsele, waar deze buslijn langs komt zoals  ’s-Heerenhoek, Borssele. Wij willen dat de huidige dienstregeling niet af wordt geschaald.

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft vervoerder Connexxion en de provincie Zeeland een helpende hand geboden met extra financiële middelen in 2023. De meerderheid van Provinciale Staten heeft ook uitgesproken dat de busverbindingen op het huidige niveau moeten blijven.

We zijn dan ook verrast over het bericht in de PZC [1] over dat mogelijk sprake is van inkrimpen van buslijn 23. Dit is niet alleen voor scholieren die vanuit het eind/beginpunt deze bus nemen een vervelende situatie, maar zeker ook voor het woon-werkverkeer tussen Zeeuws-Vlaanderen en Zuid-Beveland. Bovendien zet het de leefbaarheid in de genoemde dorpen onder druk als voorzieningen als openbaar vervoer verder worden afgeschaft.

We hebben dan ook de volgende vragen aan het college:

1. Klopt de geschetste situatie in de PZC,  dat inderdaad Connexxion voornemens is buslijn 23 tussen Goes en Borssele af te schalen? Graag een toelichting.
  2. Is er al gesproken met de betreffende gemeenten en Provincie over de toekomstige openbaar vervoersvoorzieningen in kleine kernen? En zo ja, wat zijn daarbij de uitgangspunten van het aanbieden van het openbaar vervoer? Graag een toelichting.
  3. Openbaar vervoer is voor een aantal mensen, zoals scholieren en forenzen, cruciaal om van A naar B te komen. Is het college het eens met de PvdA dat verder afschalen van het openbaar vervoer in de gemeenten Borsele? Indien ja, welke acties onderneemt het college om toekomstig afschalen tegen te gaan? Indien nee, waarom niet?

[1] https://www.pzc.nl/bevelanden/borsele-verbijsterd-over-inkrimpen-van-buslijn-23-maar-volgens-provincie-is-het-zo-ver-nog-niet~a7a6edb3/