Van de partij. Deel 2 : Rinus de Bart, aan de wieg van de afdeling

23 juni 2017

“Zonder leden geen partij!”

Vanuit die gedachte gaan bestuurs- en fractieleden van de Partij van de Arbeid Borsele deze weken op bezoek bij leden in de afdeling. Om de dank te uiten voor hun trouwe lidmaatschap (soms al 50 jaar!), om te weten wat zij vinden van zaken die spelen in de gemeente en om nieuwe leden welkom te heten. Want de leden vormen de ruggengraat van de partij en zorgen ervoor dat wij het lokale werk kunnen voortzetten. Op deze plek komt elke week een verslag van zo’n bezoek.

Deel 2: Op bezoek bij Rinus de Bart, de eerste secretaris van de afdeling

Er zijn maar weinig mensen die zoveel kunnen vertellen over de geschiedenis van de PvdA afdeling Borsele als Rinus de Bart. Dat doet hij dan ook graag aan secretaris Matthijs van Manen en bestuurslid Nico Moerman tijdens hun bezoek aan zijn fraaie appartement in “De Honte” in Hoedekenskerke op woensdagmiddag 7 juni. Geboren in Hoedekenskerke heeft Rinus zijn dorp nooit verlaten, en een Oedjeskerke zonder Rinus is net zo ondenkbaar als Rinus ergens anders.
Rinus krijgt bij de kennismaking met Matthijs een rode roos, en kiest als geschenk uit het aanbod van twee boeken, het boek over de geschiedenis van de SDAP. Nico herinnert zich nog, dat toen hij in 1977 aan de Grotedijk kwam wonen, Rinus bij hem namens de afdeling kwam kennismaken. Leuk dat nu de rollen zijn omgedraaid en dat Rinus een bezoekje krijgt van Nico.

Rinus is in 1967, toen hij achttien werd, lid geworden van de PvdA. Een afdeling Borsele bestond toen nog niet, die werd pas in 1974 opgericht met Rinus als secretaris en onderwijzer Jaap Gelok (ja, dezelfde) als voorzitter. Met zichtbaar genoegen vertelt hij over de geschiedenis van de afdeling, doorspekt met anekdotes en gestaafd met een mapje met foto’s, waarop jeugdige partijgenoten te zien zijn in de zeventiger jaren. Zelfs de bizarre politieke situatie in de voormalige gemeente Hoedekenskerke en Kwadendamme, met een katholieke – en een protestantse partij kwam ter sprake.

Met 11 leden begonnen, had de afdeling op zijn hoogtepunt zo’n 100 leden. Een aantal grote zaken speelde in die tijd, zoals de tunnel, de kerncentrale en de industrie in het Sloe, waarmee de PvdA zich goed kon profileren. In de loop van de jaren heeft Rinus vrijwel alle functies binnen de afdeling gehad: secretaris, raadslid, fractievoorzitter, wethouder en zelfs nog even voorzitter. Een resterende vrijwilligersfunctie, die nog is overgebleven van zijn wethouderschap, is het voorzitterschap van de Stoomtrein Goes-Borsele, en meer dan dat, ga maar eens op bezoek in “De Buffer” in Hoedekenskerke. Een actieve functie binnen de afdeling ambieert hij niet meer, maar hij is best nog te vinden voor een tijdelijke activiteit.

Na een uurtje, dat omgevlogen is, neemt het bezoek afscheid. Ondanks het feit dat z’n appartement op de bovenste verdieping ligt, vindt Rinus het nog te laag. “kijk maar”, zegt hij, en opent een raam. “Je kan net niet over de dijk de schepen op de Westerschelde zien”.

Matthijs en Nico keren weer huiswaarts, maar niet voordat ze nog even een blik hebben geworpen op dat prachtige haventje van Hoedekenskerke:

Foto: Fotograqui

Wij snappen wel waarom Rinus zo verknocht is aan zijn Hoedekenskerke…

Waar ben je naar op zoek?